Tato stránka obsahuje shrnutí lekce vyhledávání odborných zdrojů v rámci kurzů vědecké práce na katedře. K rozšíření a doplnění zde uvedených informací můžete využít například skvělý kurz Práce s informacemi od KISK na MUNI v Brně, obzvláště pak jeho část „Vyhledávání jako strategické objevování“.
Pojem rešerše obvykle označuje jak proces vyhledávání odborných zdrojů, tak výsledný přehled literatury, tedy text, který shrnuje, analyzuje a syntetizuje dostupnou literaturu. Nadále budeme pojem používat ve smyslu procesu.
Rešerše jako proces znamená cílevědomé, systematické a organizované čtení a hledání literatury.
Co to znamená?
Hledání literatury tedy neprobíhá jednoduše tak, že zadáme klíčová slova do vyhledávače, nejprve musíme uvažovat o tom, co vlastně hledáme a proč.
Rešerše neznamená prosté hledání, ale zahrnuje i následnou práci se zdroji, jejich čtení, zpracování a využití. Jedná se tedy o postupné budování znalostí a přehledu o určitém tématu.
Jednoduchá odpověď je: od začátku do konce práce na projektu či odborném textu.
Na začátku je rešerše zásadní při stanovení tématu, formulaci (výzkumné) otázky, kterou budeme řešit, při jejím zpřesnění, při stanovení a zpřesnění metod, které budeme v práci používat.
Jak je rešerše užitečná při stanovení tématu a výzkumné otázky?
V průběhu psaní můžeme rešerši potřebovat k:
V závěru zkoumání a psaní je rešerše potřeba ke vztažení vlastních výsledků k výsledkům a závěrům ostatních výzkumníků a k jejich zasazení do širšího kontextu (jak společenského, tak především odborného). Dále také dohledáváme dílčí zdroje k podložení jednotlivých konkrétních tvrzení a argumentů.
Nezapomeňte, vaše práce se po dokončení může stát předmětem rešerše dalších studentů či výzkumníků!
Postup vyhledávání závisí na cíli, kterého chceme dosáhnout. Ten je závislý na aktuální fázi práce:
DŮLEŽITÉ: Kdykoliv si děláte výpisky či poznámky z nalezené literatury, poznamenejte si k nim i informace o zdroji a číslo stránky, na které se původní informace nachází! Zpětné dohledávání neuvedených či špatně vypsaných zdrojů může být zdlouhavé a nemusí být úspěšné.
Zdroj | Co to je? | K čemu je to dobré? | Kde to najdu? | Na co si mám dát pozor? | |||
(systematický) přehled literatury | (systematic) literature review | Přehledové články shrnují dostupnou odbornou literaturu zabývající se určitým problémem. Systematické přehledy bývají kvalitnější (používají lepší metody shromažďování literatury). Přehledové články většinou přinášejí úplný přehled toho, co autoři považují, nebo je v dané disciplíně považováno, za důležité. | Udělá práci za vás. Díky přehledovým článkům najdete většinu podstatné literatury na jednom místě (tedy přinejmenším odkazy na ni). Přehledy dávají dohromady znalosti z mnoha článků zároveň. | V databázích. Vychází většinou v odborných časopisech(peer-reviewed journal). | Zkontrolujte metodu vyhledávání článků (klíčová slova, databáze): je možné, že autoři přehledu hledali trochu jiné články, než potřebujete. | ||
recenzovaný článek | paper/study in a
peer-reviewed journal |
Články se většinou věnují konkrétnímu problému a bývají výzkumné, tj. předkládají výsledky výzkumu.
Je-li článek recenzovaný, znamená to, že ho četli nejméně dva další výzkumníci a zhodnotili ho jako kvalitní a vhodný k publikaci. |
Recenzní řízení je kontrolou kvality. Tyto články jsou tedy s větší pravděpodobností dobré zdroje a výsledky, které přináší, budou spolehlivé. | V databázích. Vychází v odborných časopisech (peer-reviewed journal). | Zkontrolujte časopis, ve kterém článek vyšel. Může se tvářit odborně či důvěryhodně, ale nemusí takový být (viz níže kritéria kvality). | ||
zprávy z výzkumu a working papers | report or working paper | Výzkumné zprávy stručně či naopak velmi podrobně představují konkrétní výzkum a jeho výsledky. Working papers jsou rozpracované články, které jejich autoři zamýšlí v budoucnu publikovat, ale zatím na nich pracují. | Mohou přinést užitečné a velmi aktuální výsledky. Některé výzkumy zadávané státní správou či soukromými subjekty v odborných časopisech nevychází, protože jejich cílem byla aplikace, ne vědecký rozvoj. | V databázích či volně na internetu. | Nejsou většinou recenzované a je třeba pečlivě kontrolovat výzkumné metody a kvalitu interpretace výsledků. | ||
kniha | book | Aby se na ně nezapomnělo. | Jsou dobré pro celkový rozhled v problematice. | V knihovnách, a to včetně těch elektronických (ebooks). | Mohou se tvářit odborně, i když nejsou. Vždy kontrolujte vydavatele, a případně i to, zda byla kniha recenzována. | ||
sborník | edited book | Od knih se liší tím, že jednotlivé kapitoly pojednávají o určitých zkoumaných problémech a jsou tak často podobné spíše článkům. | Podobně jako články mohou přinést empirické výsledky. | V knihovnách, a to včetně těch elektronických (ebooks). | Vždy kontrolujte vydavatele, a zda byl sborník recenzován. | ||
handbook | handbook | Handbooky jsou většinou rozsáhlejší než učebnice a mívají vyšší odbornost. | Jednotlivé kapitoly handbooku často uvádí přehled literatury (podobně jako literature reviews) nebo diskutují výzkumné postupy. Často obsahují i původní syntézy a jsou originálním přínosem. | V knihovnách, a to včetně těch elektronických (ebooks). | Mohou být sekundárními zdroji (čerpají z jiných zdrojů), ale mohou obsahovat i zcela původní příspěvky. Kontrolujte cíl publikace: je-li jím shrnutí a přehled, nebo posun ve vědeckém poli. | ||
učebnice | textbook | Uvedení do problematiky, základní přehled, inspirace. | V knihovnách, a to včetně těch elektronických (ebooks). | Jsou to tzv. sekundární zdroje – čerpají tedy z jiných zdrojů, které je vhodné dohledat a ověřit. | |||
diplomové a disertační práce | thesis or dissertation thesis | Opravdu užitečné jsou málokdy, a to kvůli omezeným možnostem studentů i rozdílům úrovně škol. | |||||
(!) článek v predátorském časopise | article in predatory journal | Predátorské časopisy publikují vše, aniž by kontrolovaly kvalitu. Snažte se jim vyhnout za každou cenu. Je-li časopis predátorský, zjistíte například zde: beallslist.weebly.com/. |
V angličtině. Pokud chcete zdroje zaměřené na situaci v České republice, tak i česky, primárně ale vždy v angličtině (i české články jsou často indexovány anglicky). Angličtina je momentálně primárním jazykem sociálních věd.
Knihovny | ||
V knihovnách, kde jste registrovaným čtenářem, vám s obtížnějšími otázkami poradí. | ||
Meziknihovní výpujční služba: knihu, která není ve vaší knihovně, může knihovník půjčit ve spřátelené knihovně. Vy si ji pak budete moci půjčit prezenčně ve vaší knihovně. | ||
Knihovny UK | https://ckis.cuni.cz/ | |
Knihovna Socg. ústavu AV | https://aleph22.lib.cas.cz/ | |
Městská knihovna v Praze | https://search.mlp.cz/ | |
většina knihoven v ČR (centrální katalog pro vyhledávání) – Národní knihovna | https://aleph.nkp.cz/ | |
Vyhledávání odborných článků | ||
UKAZ.cuni.cz | Vyhledávač v databázích dostupných na UK. | http://ukaz.cuni.cz/ |
Google Scholar | Vyhledávač odborných článků. POZOR! GS se učí podle vašich dotazů a řadí zdroje podle algoritmů, můžete tak míjet důležité zdroje. GS doporučujeme používat pro hledání konkrétních článků, ne pro prohledávání. | https://scholar.google.cz/ |
Databáze (z toho vyhledávače články „tahají“) | ||
Seznam databází dostupných na UK | Někdy je lepší hledat přímo v databázi či metadabázi, než přes Ukaž (např. lepší možnost třídění apod.) | https://ezdroje.cuni.cz/ |
Repozitáře závěrečných prací | ||
Repozitář UK | Bakalářské, diplomové a disertační práce obhajované na UK | http://is.cuni.cz/webapps/zzp/ |
Theses | Systém pro odhalování plagiátů mezi závěrečnými pracemi. Slouží jako národní registr závěrečných prací. | https://theses.cz/ |
Data | ||
Přehled zde: | https://ksoc.ff.cuni.cz/studium/zdroje/ |
Video: Vyhledávání termínů z obsahů knih v Centrálním katalogu UK (Knihovna Jana Palacha)
Video: Zobrazení knižních obsahů v Centrálním katalogu UK (Knihovna Jana Palacha)
Video: vyhledávání v Google Scholar (z kurzu FF Proseminář akademické práce)
Přehled vyhledávacích operátorů ve vyhledávači Google Scholar a příklady jejich užití:
AND | climate AND adaptation | vyhledává oba pojmy |
OR | mitigation OR adaptation | vyhledává alespoň jeden z obou pojmů |
– | mitigation -adaptation | vyřazuje výsledky obsahující pojem adaptation |
-site: | -site:wikipedia.org | vyřazuje výsledky z uvedené stránky |
~ | ~academic | vyhledává pojem a jeho synonyma |
“ „ | „climate change“ | vyhledává přesnou frází |
AROUND (x) | climate AROUND (3) change | vyhledává fráze obsahující oba pojmy ve vzájemné vzdálenosti x slov |
intitle: | intitle:“climate change“ | vyhledává pojem/frázi v názvu zdroje |
intext: | intext:“climate change“ | vyhledává pojem/frázi v celém textu zdroje |
Video: základní videonávod pro používání UKAŽ.cuni.cz (z kurzu FF Proseminář akademické práce)
Dostupné návody:
Přehled vyhledávacích operátorů ve vyhledávači UKAŽ a příklady jejich užití:
Základní operátory | vyhledává text obsahující… | |
AND | climate AND adaptation | oba pojmy |
OR | adaptation OR mitigation | alespoň jeden z obou pojmů (hodí se zejména při použití synonym či alternativních pojmů) |
NOT | climate NOT weather | pouze první z obou pojmů a neobsahující druhý |
Kombinace základních operátorů | ||
Pomocí závorek je možné klíčová slova a základní operátory kombinovat. | climate AND (adaptation OR mitigation) | pojem „climate“ a alespoň jeden ze dvou pojmů v závorce. |
Žolíky (wildcards) | ||
* | environment* | pojmy environment, environments, environmental, environmentally, environmentalist apod.
Žolík * nahrazuje libovolný řetězec znaků (např. konec slova). |
? | ne?t | pojmy next, neat, nest apod.
Žolík ? nahrazuje přesně jedno písmeno. |
Vyhledávání přesné fráze | ||
„fráze“ | „climate change“ | doslovnou frázi climate change.
(!) Bez uvozovek by vyhledávač hledal (climate AND change), tedy texty obsahující oba dva pojmy kdekoliv a nezávisle na sobě. |
Ukázka konstrukce vyhledávacího dotazu: | ||
Cíl rešerše: najít odborné studie zabývající se postoji veřejnosti k politikám snižování dopadů změny klimatu (mitigace). | Klíčová slova: | climate change a synonyma (climatic change, global warming)
mitigation policy, policies attitude(s) support, acceptability, acceptance public, social |
Části dotazu: | („climat* change“ OR „global warming“) … | Vyhledává texty obsahující jednu z těchto frází: climate change, climatic change, global warming. |
… AND mitigation AND policy | ||
(public OR social)
(support OR accepta* OR attitude*) |
Synonyma. | |
Výsledný dotaz: | („climat* change“ OR „global warming“) AND mitigation AND policy AND (public OR social) AND (support OR accepta* OR attitude*) |
Pokud daný článek vyhovuje alespoň 4 z 5 níže definovaných orientačních kritérií, bezpochyby stojí za to postoupit k dalšímu bodu. Čím méně kritérií článek splňuje, tím se stává potenciálně rizikovějším. To však automaticky neznamená, že je nekvalitní (to platí obzvlášť pro publikace zveřejněné skutečně důvěryhodnými institucemi, jako jsou Světová banka nebo OSN a její agencie jako WHO nebo UNICEF).
Orientační kritéria:
Bod číslo 2 lze ověřit v seznamu časopisů z rodiny Web of Science dostupném zde.
Bod číslo 3 lze ověřit v seznamu predátorských časopisu uveřejněném zde.
Nebo můžete zkusit C.R.A.P. test.
Nalezené články, knihy a další zdroje je dobré ukládat a rovnou si přitom dělat pořádek. Jak?
Vytvořte si složky dle témat, struktury práce, typu zdroje apod. tak, abyste zdroje mohli rovnou třídit podle kategorií, které v práci používáte (např. složka pro studie psychologické a pro studie sociologické). Příklad:
Zaveďte systém pojmenovávání souborů! Řiďte se podle informací důležitých pro vaši práci. Pokud děláte chronologickou diskusi vývoje teorie, může přijít vhod řadit zdroje podle data publikace a jestli se jedná o knihu („b“) či článek (viz příklad 1), jindy může být lepší začít příjmením prvního autora (příklad 2), což odpovídá i citačnímu stylu APA. Do názvu souboru nicméně vždy ukládejte autora a rok (podle toho také dílo citujete) a klíčová slova, která vám pomohou identifikovat téma díla a proč jste si ho uložili.
Příklad 2:
TIP: Knihy, které nemáte v elektronické podobě a musíte je vrátit do knihovny, můžete evidovat jako textový dokument (např. Word) s poznámkami z četby.
Pro evidenci a citování zdrojů byly také vytvořeny skvělé nástroje, tzv. citační manažery, mezi něž patří zdarma dostupné Zotero a Mendeley. Více o těchto nástrojích naleznete zde.
Některé postupy a části tohoto materiálu byly připraveny ve spolupráci s organizací Schola Empirica.