Popularizační

Studentská práce Zdeňka Hartmanna: „Proč vyhrála šoková terapie?“

Abstrakt: V práci se věnuji okolnostem vítězství koncepce rychlé transformace u politických elit i veřejnosti v české části Československa v roce 1990. Na základě úvah nad sekundární literaturou se domnívám, že k tomuto vítězství výrazně přispěla skutečnost, že novináři věnovali pozornost hlavně neoliberálním ekonomům, přičemž chápali ekonomii jako apolitickou technickou disciplínu a v tomto duchu československý diskurs o ekonomické reformě […]

Žádný komentář

Dotazování absolventů FF UK

S novým akademickým rokem oslovila Filozofická fakulta své absolventy a pozvala je do klubu alumni. Součástí navázání komunikace a případné spolupráce s absolventy je v dlouhodobém výhledu i pravidelné dotazování čerstvých absolventů i absolventů po několika letech. V listopadu jsme proto provedli první průřezové dotazování mezi všemi absolventy. Kompletní závěrečnou zprávu, která shrnuje odpovědi 1901 absolventů […]

Žádný komentář

Mezinárodní výzkum významu mobilu v každodennosti: komentáře v médiích

V uplynulých dnech Petr Lupač komentoval v médiích první zjištění z unikátního výzkumu realizovaného výrobcem mobilních telefonů Huawei a agenturou IPSOS ve dvanácti evropských zemích. Níže je pro zájemce uveden přehled těchto výstupů.

Žádný komentář

Rozhovor: Po mileniálech přicházejí sněhové vločky. Přehnaně citlivá a sebestředná generace

Nálepka pro celou generaci je značným zjednodušením, určité posuny v kultuře a sociálních vztazích nicméně sledovat můžeme. Petr Lupač pro Český rozhlas​ o generaci sněhových vloček: Po mileniálech přicházejí sněhové vločky. Přehnaně citlivá a sebestředná generace   Náboženské přednášky jsou uváděny varováním, že můžou obsahovat i násilné prvky. Budoucí veterináři mají být varováni, že výuka […]

Žádný komentář

Týden vědy na FF: Internet ve společnosti a společnost na Internetu

Dnes si mnoho z nás nedovede život bez mobilu a internetu představit. A přitom je to poměrně nedávno, kdy jsme bez problémů fungovali bez nich. Co hlavního tyto technické novinky změnily z pohledu sociologie? Čím a jak se vlastně zabývá sociologie internetu? A jaké jsou její hlavní poznatky? Přednáška se zaměří zejména na dopad změn […]

Žádný komentář

Podzimní Mapa voličů

Studenti katedry a ISS FSV UK se během září a začátku října podíleli na další vlně sběru dat pro Mapu voličů Behavia. V Mapě najdete překryvy v potenciálních voličích stran, demografii, sledovaná média, životní styl a názory, programové priority nebo emoce z lídrů a stran. K dispozici jsou i vstupní data z obou vln ke […]

Žádný komentář

Článek: Jak vytvořit efektivní lobbistický projekt proti korupci

Občanská iniciativa Rekonstrukce státu nepomohla na svět pěti protikorupčním zákonům díky ideálům, ale chytrému lobbingu, informování politiků, moderování diskuse mezi nimi a propojování těch, kdo chtěli protikorupční legislativu prosadit. A to i díky pragmatismu, dle nějž různé zájmové skupiny mají své lobbisty. Píše Jaromír Mazák v článku na České pozici.

Žádný komentář

Volební kyvadlo

Katedra sociologie FF UK představuje datově intenzivní projekt Volební kyvadlo   Díky inovovanému Volebnímu kyvadlu se můžete podívat, jak v uplynulém volebním období vypadaly volební preference různých skupin obyvatelstva a jak se případně měnily. Sociologové z Filozofické fakulty UK připravili datově intenzivní nástroj pro širokou veřejnost s názvem Volební kyvadlo (volebnikyvadlo.cz), který umožňuje lépe porozumět volebním preferencím různých […]

Žádný komentář

Rozhovor: Sociální média jsou otevřené prostředí, a proto někdy zmatečné

Co to jsou sociální média a sociální bubliny? Jaromír Mazák byl hostem Magazínu Leonardo a posluchačům poodhalil to, jak se chováme na internetu. Celý rozhovor si můžete poslechnout zde.

Žádný komentář

První výsledky volebního výzkumu Behavia

Ve druhé polovině července studenti a studentky katedry a ISS FSV sbírali data v rámci kurzu Behaviorálního volebního výzkumu organizovaného ve spolupráci s katedrou společností Behavio, kterou vedou absolventi naší katedry. Sběr byl místy dosti náročný (kde v Praze seženete respondenty, kteří za poslední tři měsíce nebyli ani jednou na internetu?), ale zdařilo se díky nasazení některých […]

Žádný komentář
Úvod > Projekty > Popularizační